Mensen besteden meer tijd aan het kiezen van juiste huis!

Mensen vragen mij wel eens ‘is het nu echt zo dat je een huis beter verkoopbaar kunt maken in tijden van crisis?’. Mijn antwoord daarop is ‘Ja’. Maar zeg ik er altijd achteraan ‘Mensen besteden meer tijd aan het kiezen van juiste huis’.

Wanneer huizen gepresenteerd worden op een manier zoals dat altijd gebeurde dan wordt er geen huis meer verkocht. En dat is wat we veel zien. Verkopers presenteren een te koopstaand huis nog te vaak op de ‘oude’ manier. En dat werkt niet meer.

Crisis en denkwijze potentiele kopers
De crisis is de eerste reden dat huizen niet meer gemakkelijk worden verkocht. Een tweede belangrijke reden is dat potentiele kopers extreem veel tijd zijn gaan steken in het kiezen van het juiste huis. Waarom?

Een potentiele koper denkt onder andere:

  • winst maken op een huis kan niet (nooit) meer
  • zoals de toekomst er nu uitziet betekent dit dat een koper minimaal 5 tot 10 jaar in het huis moet wonen om er kosten neutraal uit te komen
  • onzekere tijden wat betreft de economie. (‘het ergste moet nog komen’) Er wordt dus afgewacht.
  • huizenprijzen zullen nog verder gaan dalen is de verwachting, kopers stellen uit
  • extra lenen om zaken op te knappen of aan te pakken is erg moeilijk

Het juiste huis
Om de bovenstaande factoren stellen mensen dus de aankoop uit. Pas wanneer het juiste huis zich voordoet wordt er overwogen om te gaan kijken. Ze hebben daarbij veel eisen aan de woning, veelal emotionele. Rationele redenen zoals ‘een woning komt naar je toe’ of ‘goedkoper dan huren’ zijn namelijk weggevallen. Kopers besteden dus nu veel meer aandacht aan het kiezen van het juiste huis dat voor langere tijd bij hun past.

Presentatie = alles
Kortom; de presentatie van de woning is van een nog groter belang dan ooit. Alles moet kloppen. Wanneer de presentatie slecht is of onvoldoende komen mensen niet eens kijken. Het ‘verhaal en het fotomateriaal’ moet pakkend en uitnodigend zijn. Zaken als sfeer, beleving en mogelijkheden zijn belangrijk. Kopers nemen nu veel meer tijd om uit te zoeken wat ze precies willen hebben. Aansluiten op die behoefte is van belang!

Gerelateerde artikelen:

  1. “Je moet er bovenop zitten als koper, anders is het huis weg!”
  2. Makelaars verdienen 3% meer aan het verkopen van hun eigen woning
  3. 5 huis verkoop tips voordat de herfst begint
  4. Boek
  5. Kijken, kijken niet kopen!

Leave a Reply